موتور جستجو سایت های کشاورزی و غذا کشور

سامانه اگریفود (www.agri-food.ir) در راستای "مدیریت یکپارچه تولیدات کشاورزی، فراوری تولیدات کشاورزی و همچنین نهاده و تجهیزات وابسته" راه ­اندازی شده است. این سامانه با هدف حمایت از بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی و انتقال محتوای علمی به تولیدکنندگان کشور با شعار "کشاورزی هوشمند-غذا سالم" تلاش خواهد کرد تا به بهترین شکل ممکن، زمینه­ و بسترهای لازم برای رسیدن به این هدف را فراهم کند. گروه اگریفود با بررسی تجارب سایر کشورها در زمینه حمایت از تولید کشاورزی، به مدیران کشاورزی کشور یادآور می­شود زیر ساختی ­ترین ابزار حمایت از تولید کشاورزی، تسهیل فرایند بازار رسانی محصولات کشاورزی است.

فائو در راستای حمایت از تولید محصولات کشاورزی در برابر شرایط نامساعد و با در نظر گرفتن این شعار "اقلیم در حال تغییر است و کشاورزی و غذا نیز باید تغییر کند" مفهومی تحت عنوان کشاورزی هوشمند را مطرح کرده است. کشاورزی هوشمند دارای سه هدف اصلی است که مهم‌ترین آن "افزایش بهره­ وری و درآمد کشاورزان" است، ضروری است تا با فراهم آوردن شرایطی زمینه افزایش درآمد کشاورزان فراهم شود. مهم‌ترین کار بعد از تولید هر محصول، رساندن آن محصول به دست مصرف‌کننده است. تولیدکنندگان باید در قبال محصولاتی که با سختی فراوان تولید می­کنند سودی منصفانه نصیبشان شود تا بتوانند با انگیزه بهتر، به تولید بیشتر برسند و در این راه گام‌های بلندتری بردارند. وزارت جهاد کشاورزی بستر و شرایط لازم را در زمینه فروش به درستی فراهم نکرده است، بازار همواره دغدغه اصلی تولیدکنندگان و گلوگاه مهم رونق تولید به‌خصوص در بخش کشاورزی است. زیرساختی‌ترین ابزار حمایت از تولید، تسهیل فرایند بازار رسانی محصولات کشاورزی است  که تلاش مهمی را می‌طلبد.
 

سامانه اگریفود دارای 5 بخش اصلی است که نخستین بخش آن با عنوان "ثبت رایگان آگهی خرید و فروش محصولات کشاورزی-غذایی، نهاده و تجهیزات وابسته" فعال شده است. وجود 15هزار آگهی (تا خرداد 1397) نشان از استقبال فراوان از این بخش بوده است. این بخش با تعریفی مشخص و علمی از محصولات کشاورزی، فراورده­های غذایی، نهاده و تجهیزات وابسته به بهترین شکل زمینه ثبت رایگان آگهی در این بخش­ ها را فراهم کرده است تا تولیدکننده و خریدار بتوانند به راحتی باهم ارتباط داشته باشند. با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و از  طریق مرکز فناوری ارتباطات این وزارتخانه، شرایطی فراهم شده است که مشخص می­گردد ثبت کننده آگهی در سایت، تولیدکننده است و یا واسطه‌گر. با رونمایی از 4 بخش دیگر این سامانه شاهد تحولی بزرگ در کشاورزی و غذای کشور خواهیم بود. سامانه جهت تکمیل کادر خود در 890 بخش جغرافیایی کشور و در چهار شاخه زیر از بین فارغ تحصیلان کشاورزی اقدام به جذب نیرو خواهد کرد:

کیفیت محصولات کشاورزی و نهاده ­های آن
کیفیت محصولات دامی و نهاده­ های آن
صنایع تبدیلی و فراوری محصولات کشاورزی
ماشین‌آلات و  تجهیزات کشاورزی