موتور جستجو سایت های کشاورزی و غذا کشور

         به نام خدا
.
با استعانت از خداوند متعال و در سال حمایت از کالای ایرانی، سامانه اگریفود(کشاورزی هوشمند-غذا سالم) در راستای "مدیریت یکپارچه محصولات کشاورزی، فراورده های غذایی، نهاده و تجهیزات وابسته کشور" به زودی اقدام به جذب نیرو خواهد کرد(به صورت تقریبی 3600نفر نیرو در 1057بخش جغرافیایی کشور). این فراخوان جذب از فارغ تحصیلان رشته های کشاورزی و در چهار شاخه زیر است که در ادامه نحوه همکاری شرح داده خواهد شد.جزئیات فراخوان در زمان ثبت نام اطلاع رسانی می شود:
-کیفیت محصولات کشاورزی و نهاده ­های آن
-کیفیت محصولات دامی و نهاده­ های آن
-صنایع تبدیلی و فراوری محصولات کشاورزی
-ماشین‌آلات و  تجهیزات کشاورزی  

شرایط خاص کشاورزی کشور و به‌ ویژه بحران‌های پیش روی آن ضرورت توجه هر چه بیشتر را به آن امری انکار ناپذیر می‌نماید. عواملی مانند کمبود آب، فرسایش خاک و افزایش دمای کره زمین تولید محصولات کشاورزی کشور را تهدید می‌کند. در کشور سطح زیر کشت محصولات کشاورزی چندان قابل افزایش نبوده و اصلی‌ترین راه افزایش تولید افزایش محصول در واحد سطح است و این مهم نیازمند آموزش و اطلاع رسانی بهره برداران کشور از آخرین دانش روز دنیا در حوزه تولید محصولات کشاورزی است. اخیرا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) موضوعی تحت عنوان کشاورزی هوشمند با این شعار که "اقلیم در حال تغییر است کشاورزی و غذا باید تغییر کند" را مطرح کرده است که هدف آن حمایت از افزایش درآمد کشاورزان و همچنین کشاورزی دانش محور است. بنابراین سامانه اگریفود دو هدف اصلی در کشاورزی کشور را دنبال خواهد کرد که در واقع دوهدف پیشنهادی فائو در حمایت از کشاورزان و بهره برداران است.1- کشاورزی دانش محور2-افزایش درآمد کشاورزان(بازار کشاورزی)
این سامانه دارای 9 بخش اصلی است که در حال حاضر تنها بخش بازار آن www.agri-food.ir فعال است(ثبت روزانه 150 آگهی خرید و فروش از سراسر کشور). در مهرماه سال جاری نیز 5 بخش دیگر شامل اطلس کشاورزی ایران، پایگاه دانش کشاورزی، اطلس فراورده های غذایی، پایگاه دانش فراوری محصولات و مهمترین بخش اگریفود تحت عنوان دایرکتوری کشاورزی ایران فعال خواهد شد.
.
1-کشاوزی دانش محور
با توجه به مشکلات پیش روی تولید کشاورزی، اگر سیستم کشاورزی کشور نسبت به مشکلات موجود انعطاف‌پذیرتر نشود، تولید مواد غذایی در بسیاری از مناطق با خطر جدی روبه‌رو خواهد شد. بنابراین باید به سمت کشاورزی دانش محور برویم. در خصوص حل این موضوع به زودی دو بخش جدید تحت عنوان پایگاه دانش کشاورزی و اطلس کشاورزی کشور رونمایی خواهد شد. داده های پایگاه دانش شامل هزاران فایل آموزشی کشاورزی(تولید شده در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور) است و هر کاربر نیز می تواند فایل آموزشی خود را در زمانی کمتر از یک دقیقه بر روی این پایگاه قرار بدهد تا به دست همه تولیدکنندگان برسد و اگریفود نیز لطف این کاربر را پاسخگو خواهد بود. داده های اطلس کشاورزی شامل معرفی تمام اطلاعات در خصوص بیماری­ها، آفات، گیاهان، دام و.... خواهد بود. با همکاری دانشکده های کشاورزی، داده های حاصل از بخش اطلس همراه با نتایج تحقیقاتی مراکز علمی(تمامی پایان نامه های دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی کشور) همسان­سازی خواهد شد و با قرار گرفتن بر روی نقشه جغرافیایی کشور، Color Code Mapping و Big Data کشاورزی ایران را بوجود خواهند آورد  که هر تولیدکننده ایرانی با کمترین دانش به راحتی و به بهترین شکل می تواند مدیریت تولید خود را بهینه نمایید.
.
2- بازار کشاورزی
مهم‌ترین کار بعد از تولید هر محصول، رساندن آن محصول به دست مصرف کننده است. تولیدکننده باید مهارت‌های بازاریابی و تجارت را فرا گیرد. تولیدکنندگان باید در قبال محصولاتی که با زحمت و سختی فراوان تولید می­کنند سودی منصفانه نصیبشان شود تا بتوانند با انگیزه بهتر، به تولید بیشتر برسند و در این راه گام‌های بلندتری بردارند. بازار همواره دغدغه اصلی تولیدکنندگان و گلوگاه مهم رونق تولید به‌ خصوص در بخش کشاورزی در دنیا است. زیرساختی‌ترین ابزار حمایت از تولید، تسهیل فرایند بازار رسانی محصولات کشاورزی است. با توجه به توسعه بسترهای اطلاعاتی و به ویژه موبایل و اینترنت در سراسر کشور و همچنین تجربه راه اندازی  کسب وکارهای خدماتی نوآورانه محصولات کشاورزی در برخی از کشورها، می توان با تسهیل و تسریع فرایند توزیع محصولات کشاورزی و از طریق حذف واسطه های غیرضروری، منجر به افزایش درآمد تولیدکننده گردید
.
اگریفود هرگز به صورت مستقیم کالایی را عرضه نخواهد کرد و تنها به‌عنوان تنظیم‌گر و تسهیل‌گر در حوزه تولید و بازار نقش خواهد داشت. مسئولیت اگریفود سیاست‌ گذاری تنظیمی در سطح خرد بازارهای مصرف و همچنین کمک برای صادرات و تعیین استانداردهای تولید است. استفاده از ابزارهای مدیریت بازار نظیر استانداردها کیفیت محصول، سامانه‌های انتشار اطلاعات بازار و همین‌طور تنظیم‌گری تشکل‌های تولیدی محصولات کشاورزی می‌تواند موجب کاهش نقش واسطه ­ها، رونق تولید و درنتیجه حفظ منافع مصرف‌کننده شود. بنابراین هدف اصلی این است که به کمک تشکل­ ها سازوکاری مشخص برای مدیریت بازار کشاورزی کشور ایجاد شود.
فرایند انجام کار اگریفود به طور خلاصه در شکل زیر توضیح داده شده است و با اعلام زمان ثبت نام این فراخوان، جزئیات کامل آن اطلاع رسانی می شود. هدف اگریفود ایجاد یک تشکل برای هر دهستان کشور است که تحت نظر و حمایت اگریفود قرار دارد. این تشکل می‌تواند کارهایی انجام دهد که از تک‌ تک کشاورزان ساخته نیست. هر یک از اعضای این تشکل به کمک نمایندگان جذب شده توسط اگریفود و از طریق یک دستورالعمل (دیسکریپتور) محصول خود را از جهت کمیت و کیفیت درجه‌بندی می نمایند. هزینه ‌این فعالیت‌ از کمک اگریفود و صندوق مشترک این کشاورزان تأمین می‌شود. پس از حصول استانداردهای لازم، محصول به مراکز خرده‌فروشی، مراکز مصرف و یا کارخانه‌های فراوری تحویل می‌شود(مشتریان اگریفود). درجات مختلف کیفیت محصولات تعیین‌کننده مقصد نهایی مصرف این محصولات خواهد بود. در بسیاری از کشورهای دنیا بازار فروش محصولات کشاورزی در خود روستاها است و از این طریق به مراکز خرده فروشی در شهرها عرضه می شود، در این طرح نیز با همت شما تولیدکننده، بازار فروش محصولات کشاورزی در خود مراکز تولید قرار خواهد گرفت تا از این طریق محصولات مستقیم به مراکز خرده فروشی و مصرف کننده عرضه شود. هدف در شروع این طرح، برقراری قیمت‌های عادلانه‌تر و منظم‌تر در سراسر کشور است. همچنین مسائل دیگری همچون یکپارچگی در بسته‌بندی، توسعه بازار و نظم‌ بخشی به جریان کالاها در فصل‌های مختلف به کمک بخش مرکزی در شهرها انجام خواهد شد. همچنین جهت اطمینان خاطر شما خریدار گرامی از خرید بی واسطه و مستقیم از تولیدکننده، از طریق یک کد 16 رقمی با همکاری مرکز فناوری ارتباطات جهاد کشاورزی کشور هوئیت تولیدکننده و واسطه و دلال مشحص خواهد شد.
زمانی اگریفود از کشاورز و تولیدکننده حمایت خواهد که کشاورزان نهاده ­های مورد نیاز خود را از محل های دارای مجوز تامین کنند(تمامی حوزه های مرتبط با کشاورزی که زیر نظر اتحادیه خود دارای مجوز و پروانه کسب در سطح کشور هستند). از طرف دیگر این فروشگاه ها و یا محل های عرضه نهاده در صورت نیازمند بودن به نهاده خاصی، باید نیازهای خود را از شرکت ­های بالا دستی تولیدکننده تهیه نمایند که لیست این شرکت­ها نیز در سامانه اگریفود موجود خواهد بود. یادآوری می­گردد که اگریفود هرگز به صورت مستقیم کالایی را عرضه نخواهد کرد و تنها نقش تسهیل و فرایند تولید کشاورزی کشور را انجام خواهد داد. این برنامه‌ها با مدیریت اگریفود در نواحی جغرافیایی اجرا می‌شود و کشاورزان عضو تشکل ­ها در آن منطقه باید از قوانین اگریفود پیروی کنند(هر تولیدکننده­ای می­تواند به صورت کاملا مستقل در سامانه اگریفود فعالیت داشته باشد و محصول خود را جهت فروش به خریداران معرفی نمایید، اما زمانی از حمایت اگریفود برخوردار خواهد بود که در چارچوب مشخص شده و هماهنگ با سایر تولیدکنندگان در بخش خود به فعالیت بپردازد).
.
تنوع خاک و اقلیم و خصوصیات رقم‌ها و نژادها موجب می‌شد تا محصولات ازنظر اندازه، رنگ، مزه و کمیت باهم تفاوت زیادی داشته باشند. این تنوع در محصولات منجر به نوسانات زیادی در قیمت محصولات می‌شد که متعاقبا روی اقتصاد تولیدکننده و مصرف‌کننده اثر سوء دارد. برای حل این مساله برای هر محصول دستورالعمل استانداردی توسط اگریفود مشخص شده است که بر اساس آن محصول درجه­ بندی خواهد شد. تولیدکننده باید از نوع رقم کشت شده خود آگاه باشد، این موضوع از دو جنبه اهمیت حیاتی خواهد داشت. نخست تولیدکننده می تواند به اطلس کشاورزی مراجعه کند(به زودی توسط اگریفود رونمایی خواهد شد) و با نحوه مدیریت این رقم آشنا شود و سپس در زمان فروش محصول می تواند با مشخص بودن رقم خود محصول تولید شده را به شکل بهتری عرضه نمایید.
امید است این فرایند که در دیگر کشورها بسیار موفق بوده است و طی 4 سال از تمامی جنبه ها مورد بررسی اینجانب قرار گرفته، تا بر اساس شرایط کشور بومی شود، بتواند مرهمی بر رنج های بی منت تولیدکننده کشورم باشد و منجر به سرافرازی ایرانم گردد.
.
با سپاس از همراهی شما